|   V I P –  Wartburg SLOVAKIAAj vaše a naše  životy tvoria históriu Wartburg!
 Tieto skvelé autá  žijú a robia radosť širokej verejnosti vďaka húževnatosti  a odhodlaniu ich majiteľov venovať sa im. Fungujú aj vďaka našej  komplexnej ponuke a technickej podpore, ktorú poskytujeme už mnoho rokov.
 Neváhajte  a pridajte sa k nám a zachovajte tak kus histórie pre ďalšie  generácie!
 Wartburg Team
         Pripravujeme: 
        VIP  WARTBURG KLUB SLOVAKIALOGO ( logo1, logo2)   Záujemcovia  o členstvo a spoluprácu sa môžu prihlásiť na adrese: wartburg@wartburg.sk         MEDZINÁRODNÝ  TECHNICKÝ   KÓDEX   FIVA     1. VŠEOBECNÉ PRAVIDLÁ   1.1    Cieľom týchto pravidiel  je zachovať všetky cestné vozidlá spadajúce do            príslušných dobových špecifikácií FIVA  a udržovať ich v jazdy schopnom stave.   1.2    Zachované  historické vozidlo je mechanicky poháňané vozidlo, vyrobené pred                    viac ako:        21  rokmi (pravidlo platné v rokoch 2000/2001)        22  rokmi (pravidlo platné v rokoch 2002/2003)        23 rokmi (pravidlo platné  v rokoch 2004/2005)        24 rokmi (pravidlo platné  v rokoch 2006/2007)        25 rokmi (pravidlo platné  v rokoch 2008/2009) a v ďalších rokoch,   zachované  a udržované v historicky správnych podmienkach, nachádzajúce sa    v starostlivosti osoby  alebo organizácie z dôvodu historických a technických záujmov,   nepoužívané na každodennú  dopravu, pre ktoré FIVA na základe príslušnej žiadosti   vydá  identifikačnú kartu (FIVA Identity Card).   1.3    Vozidlá by sa mali zásadne  zachovávať a udržovať v stave, v akom ich výrobca   dodal  pre verejnosť, vrátane príslušenstva alebo doplnkov ponúkaného výrobcom    alebo  bežne predávaného počas normálnej životnosti vozidla.   2. MODIFIKÁCIE   2.1   Je  potrebné vyhýbať sa akýmkoľvek modifikáciám, zmenám alebo úpravám                      vozidiel. Pokiaľ sa predsa  uskutočnia, mali by odrážať dobu, v ktorej bolo vozidlo                      bežne používané a takým  spôsobom, aby sa vozidlo s čo najmenším úsilím a nákladmi                      dalo vrátiť do pôvodného  stavu.                2.2   Modifikácie, úpravy  alebo zmeny by sa mali zásadne obmedziť na také, aké požadujú                      úrady na zaistenie  bezpečného používania vozidla na cestách, prípadne také, ktoré si                      vynútia nemožnosť  obstarania príslušných súčiastok, či už vôbec, alebo iba za                       neúmerne vysoké náklady.                2.3   Modifikácie, úpravy alebo iné  zmeny treba zdokumentovať takým spôsobom, aby                      ostalo  aj v budúcnosti zrejmé, akým spôsobom sa vozidlo odlišuje od pôvodného                       stavu.                        Túto informáciu treba uviesť na strane č.4 identifikačnej karty FIVA.                     3. TECHNICKÁ KLASIFIKÁCIA VOZIDIEL                 3.1   Definície:                        Typ A - štandartné vozidlo (STANDARD)                      Vozidlo  vyhovujúce Špecifikácii výrobcu pre trhovú dodávku. V skupine zachovania                      2,3 a 4 sú prípustné doplnky,  menšie kozmetické zmeny a vybavenosť typickým                           príslušenstvom,  ktoré bolo v danej dobe bežne  k dispozícii na trhu.                        Typ B – dobovo upravené  vozidlo (PERIOD MODIFIED)                       Vozidlo, ktoré bolo vo  svojej dobe vyrobené alebo upravené pre Špecifické účely,                      typické pre daný druh vozidla  a tým plniace príslušné historické záujmy. Vo vzťahu                      k jednotlivým  skupinám zachovania (1 až  4) sa výrobca  takého vozidla označuje ako                       “ zhotoviteľ “ (maker).                        Typ X -  výnimka (EXCEPTION)                      Vozidlo líšiace sa od  štandartného prevedenia úpravou, vykonanou mimo svojej doby.                      Takéto úpravy musia  splňovať všeobecné pravidlá (§ 1.3) a používať súčiastky                       z príslušnej doby,  prípadne novo vyrobené podľa tých istých špecifikácií konštrukcie,                       materiálov a výkonu.                       Typ  C – reprodukcia  (REPRODUCTION)                       Vozidlo  vyrobené mimo svojej doby, s použitím súčiastok svojej doby alebo iných,                      reprodukujúce dobovú  konštrukciu. Takéto vozidlo sa musí zreteľne označiť ako                      reprodukcia. Vo vzťahu  k jednotlivým skupinám zachovania (1 až 4) sa jeho výrobca                      označuje ako “výrobca“ ( manufacturer). Reprodukcia vyhovuje  definícii  historického                      vozidla iba  v prípade, že jeho dátum výroby spadá do niektorého z vekových  limitov                      FIVA. FIVA vydá  identifikačnú kartu pre takéto vozidlo len na základe žiadosti                      príslušnej národnej  federácie( ANF) a definitívneho rozhodnutia Technickej komisie                            FIVA.                 3.2  Skupiny zachovania                                    Skupina 1 – autentické vozidlo (AUTHENTIC)                      Vozidlo v stave v  akom bolo vyrobené, bez zmien a iba minimálne schátralé. Musí                      byť úplne originálne,  vrátane vonkajšej a vnútornej povrchovej úpravy. Výnimky sa                      povoľujú iba pre  pneumatiky, sviečky, akumulátor a podobne spotrebné predmety.                        Skupina 2 – originály (ORIGINAL)           Vozidlo používané ale nereštaurované,  vyrobené podľa pôvodných špecifikácií,             priebežne doloženou históriou,  v pôvodnom (prípadne schátranom) stave. Súčiastky            podliehajúce bežnému opotrebovaniu  môžu byť nahradené inými, vyrobenými podľa            dobových špecifikácii. Prípustné je  prelakovanie, galvanické pokovovanie a obnova                          čalúnenia,  ak vyhovujú dobovým špecifikáciám.                          Skupina 3 – reštaurované vozidlá (RESTORED)                        Vozidlo známej identity, úplne alebo čiastočne rozobraté,  obnovené a zmontované.                          Prípustné sú menšie  odchýlky  od špecifikácií zhotoviteľa ak  neboli k dispozícii                         originálne súčiastky alebo materiály. Pri reštaurovaní treba podľa  možnosti použiť                           originálne, ich náhrada inými vyrobenými podľa tých istých špecifikácií  je však                         povolená. Interiér,  exteriér a  vonkajšia povrchová úprava sa majú čo najviac                                           priblížiť dobovým špecifikáciám.                          Skupina 4 – rekonštruované  vozidlo (REBUILT)                        Vozidlo  zmontované s použitím súčiastok z jedného alebo viacerých vozidiel                        rovnakého modelu alebo  typu, čo najvernejšie podľa pôvodných špecifikácií                        zhotoviteľa. Je  prípustné použiť súčiastky vyrobené v priebehu rekonštrukcie, alebo                           iné ako dobové (napr. karoséria, blok motora, hlava valcov alebo iné  súčiastky, ktoré                         nie sú nositeľmi identity vozidla). Interiér, exteriér a vonkajšia  povrchová úprava sa                        majú čo najviac  priblížiť dobovým špecifikáciám.      4.  DOBOVÁ KLASIFIKÁCIA VOZIDIEL                           Z hľadiska  akcií FIVA spadajú všetky vozidlá už tradične do nasledovných tried:                          Trieda A (Ancestor)  vozidlá vyrobené do 31.12.1904                             Trieda B (Veteran)  vozidlá vyrobené od 01.01.1905 do 31.12.1918                             Trieda C (Vintage)  vozidlá vyrobené od 01.01.1919 do 31.12.1930                        Trieda D (Post Vintage)  vozidlá vyrobené od 01.01.1931 do 31.12.1945                        Trieda E (Post War)  vozidlá vyrobené od 01.01.1946 do 31.12.1960                        Trieda F  vozidlá vyrobené od 01.01.1961 do 31.12.1970                        Trieda G vozidlá  vyrobené v období medzi  01.01.1971  a vekovým limitom FIVA (§ 1.2)           5. URČENIE  DÁTUMU VÝROBY                  5.1   Pri určovaní dátumu výroby  vozidla alebo súčiastky treba vychádzať z   relevantných                        informácií o vozidle a  jej dokumentácie, prípadne z dokumentácie iného vozidla                        rovnakého  zhotovenia, modelu a typu napr. z čísla podvozku, rámu, motora, vyrobenej                        štatistiky,  registrácie, dokladov o predaji alebo dodávky apod.   5.2   Majiteľ vozidla je zásadne  zodpovedný za predloženie potrebnej dokumentácie.   5.3   Národná federácia (ANF)  krajiny registrácie vozidla zodpovedá za stanovenie dátumu  výroby vozidla   5.4   Vozidlo s dátumom výroby stanoveným ANF  bude obvykle odsúhlasené ostatnými     členmi,  treba sa však podľa potreby snažiť o zhromaždenie čo najväčšieho objemu                         informácií od iných ANF. V takom  prípade sú členovia povinní akúkoľvek relevantnú                        dokumentáciu poskytnúť  požadujúcej ANF ( alebo Technickej komisii).   5.5    Ak dôjde k sporu o dátume výroby medzi  majiteľom vozidla a jeho národnou federáciou          alebo  medzi jednotlivými ANF, možno požiadať o rozhodnutie Technickú komisiu FIVA.   5.6   Pri  určovaní dátumu výroby vozidla treba vychádzať zo skutočného roku výroby   podvozku  alebo rámu, či ich ekvivalentu, ako ich pôvodne zaznamenal výrobca   alebo  zhotoviteľ. Príklady: Ford Model T 1914 , Indian Scout 1927, M.G.MGA 1959.   5.7    Ak  zhotoviteľ používal modelové označenie roku výroby, možno to uviesť takto:    Chevrolet  Standard 1937 (model 1938), Cadilac Eldorado 1956 (model 1957).    5.8    Ak bolo  vozidlo dodané ako podvozok karosárskej firme a dostalo karosériu v inom   ako  v roku výroby podvozku, možno použiť nasledovné označenie: Rolls-Royce    New  Phanton 1928 (karoséria Hooper 1929).   5.9    Ak vozidlo neskoršie dostalo  novú karosériu, možno to uviesť takto: Bentley 3 - liter  1925 (  karoséria Vanden Plas 1925, nová Loitens 1934).     6. IDENTIFIKAČNÁ KARTA   6.1   Identifikačná karta FIVA je poznávacím  dokladom, vydaným národnou federáciou   na  identifikáciu schváleného zachovalého historického vozidla, skontrolovaného   zo  strany FIVA alebo jej zástupcu. Identifikačná karta zostáva trvalo vo  vlastníctve   FIVA a je  platná 10 rokov, alebo do zmeny vlastníka vozidla.   6.2    V krajine, ktorá má ustanovenú národnú federáciu  (ANF) je vlastník vozidla   registrovaného  v danej krajine povinný požiadať federáciu (s  použitím predpísaného   tlačiva,  pozri Prílohu A k Technickému kódexu FIVA) o vydanie  identifikačnej   karty.  Národná federácia nemôže vydať identifikačnú kartu na vozidlo registrované   v inej  krajine.   6.3    Člen klubu pričleneného k FIVA, ktorému  jeho ANF odmietla vydať identifikačnú kartu,     môže sa  odvolať k Technickej komisii FIVA, ktorá je oprávnená postúpiť svoju                         príslušnú právomoc  niektorej zo svojich subkomisií. Technická komisia môže zvrátiť    rozhodnutie  ANF. Ďalej je Technická komisia, resp. jej subkomisie oprávnená vydať     identifikačnú  kartu FIVA majiteľom vozidiel v krajine, ktorá nemá ustanovenú   národnú  federáciu.    6.4   Identifikačná  karta FIVA je dokument v zmysle špecifikácií podľa Prílohy B kódexu.    6.5   FIVA  alebo jej národný predstaviteľ, prípadne pracovník menovaný FIVA sú   kedykoľvek  oprávnení zrušiť platnosť identifikačnej karty. Takáto karta sa musí   ihneď  vrátiť vydávajúcej organizácii, ktorá uviedla dôvody pre jej zrušenie.   7. INÉ USTANOVENIA                      Dodatočne vydané  pravidlá alebo rozhodnutia, ktoré zverejnil ITC po vydaní tohoto Medzinárodného   kódexu sa  považujú za súčasť Kódexu.   INFORMÁCIE PRE ŽIADATEĽOV O TESTOVANIE HISTORICKÉHO VOZIDLA          INFORMÁCIE PRE ŽIADATEĽOV O TESTOVANIE HISTORICKÉHO VOZIDLA   Vozidlo musí byť na testovanie  pripravené, čisté ( aj zospodu), kompletné, identifikačné (výrobné)                        čísla viditeľné.  K vozidlu je potrebné priniesť kópiu o nadobudnutí (pre ZEČ), technické  údaje, technický preukaz, OEV keď vozidlo  má EČ, prípadne iné doklady.   Technické  údaje uvedené v žiadosti je potrebné doplniť o údaje: pohotovostná  hmotnosť, užitočná  hmotnosť, celková hmotnosť, výkon pri otáčkach, maximálna rýchlosť, spotreba  paliva, rozmer  ráfov, elektrické napätie, ukostrený pól. Poznámka  – upozornenie : V zmysle novely 405/2000 Z.z. zákona 315/96 Z.z.. je  historické vozidlo  definované ako vozidlo majúce najmenej 25 rokov, uchovávané a udržiavané  v historicky správnom  stave, nie je určené na každodenné používanie…. atď. Neznamená to, že každé vozidlo  staršie ako 25 rokov je automaticky historickým, ale je to vozidlo, ktoré je  v historicky správnom  stave. Historicky správny stav – viď. technický kódex FIVA – v stave ako  bolo expedované výrobcom  pre verejnosť. To značí nové, nepoškodené, nezodraté, neopotrebované,  s nepoškodeným  lakovaním,  čalúnením, s úplnou výbavou a i. Túto skutočnosť skúma testovacia komisia,  tzn. nakoľko  sa testované vozidlo približuje pôvodnému stavu ako v dobe výroby.   Zdroj a potrebné informácie: Asociácia Historických vozidiel SR Združenia zberateľov historických vozidiel        : http://zzhvsr.sk/ http://zzhv.michales.sk/sk/clanky/f-i-v-a-informacie/technicke-kodexy-f-i-v-a-
     FORMULÁRE NA STIAHNUTIE :     - PREHLÁSENIE  ŽIADATELA - ŽIADOST O TESTOVANIE HISTORICKÉHO VOZIDLA |